Pensjonist ifra Tallinn som pleier sin velholdte gamle Lada 2101. I Estland så har man noe en kaller for garasjemafiaen. Dette er mest pensjonerte menn som tilbringer sin fritid i garasjeanlegget. Her legger de mye prestisje i å pusse på sin kjære bil, og ellers sosialisere (som å dele noen øl og litt vodka) med gubbene i nabobåsene - dette er fristedet ifra fruene. Når det blir solskinn så dukker disse dedushkaene (russisk for bestefar) opp med sine gamle velholdte biler ifra alle Tallinns underjordiske garsjer (tilfluktsrom ifra USSR-tiden), for så å kunne pusse på klenodiet i solskinn.
Øyeblikksbilde, tatt på noe avstand for å ikke få et oppstilt bilde av gubben, vannbøtta og den orange 2101
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_638050} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Hahaha likte ordet garasjemafiaen, artig bilde fra livet i Estland.
Mvh Tormod
Arvid O.
Artig situasjonsbilde !
Alf B.
Flott situasjonsbilde fra Estland og interessan undertekst
Jostein S.
Hei
Der har vi Ladaen!
Akkurat en slik som jeg hadde i min tidlige ungdom!
Gammel kjærlighet ruster aldri Truls Bastian
Særlig ikke med kjærlighet, pleie og omsorg
Jostein
Ivar W.
Artig gatefoto.
Bra du tar deg bryet med å legge til beskrivende undertekst.
Truls Bastian H.
Takk, Tormod, Arvid, Alf, Jostein og Ivar
Roar K.
Tipper de har en del jobb å gjøre for Lada er/var ikke verdens beste bil. Vi hadde et par slike det første året jeg gikk som trafikkbefal i sporvognsdivisjonen i Oslo sporveier. Å finne tredjegiret var som å røre i grauten og man ropte hurra hvis man var så heldig å treffe og slapp å kjøre videre på annet gir.
Et fortellende bilde av en mann og hans bil. Han har visst "kannevis" med hjelpemidler.
Roar
Truls Bastian H.
Endel har påstått at russerne aldri har produsert en fungerende bil, og de kan ha noe rett i det. Nå er ikke Lada det bilmerket som har dårligst ry. Vi har også bilmerker som Moskvitch (Moskva-vits som den ble kalt blant endel sjåfører ved daværende Oslo Drosjesentral). ZAZ er en annen spennende sak for bilverkstedene med en liten motor bak.
For noen år siden var en av estlands stjernereportere på oppdrag i endel garasjeanlegg for å hilse på disse dedushkaene, og deres sivilisasjon i disse garasjebodene. Her fant de en del merkelige ombyggninger av garasjene. Spisebord var ikke uvanlig, og heller ikke bokhyller med billiteratur. Men de fant også endel ekstreme ombyggninger som full bar og han som hadde gjort om garasjen til sauna.
Carsten W.
Hva er en bil? En ting å fa meg fra A til B, ikke sant?)
Så jeg skjønner god herren som pleier sin Lada. Hvis han hadde kjørt Mercedes hadde regningen for en enkelt inspeksjon skyhøy...:))
Truls Bastian H.
Riktig Carsten. Så lenge den bringer deg ifra A til B, og ikke ifra A via verkstedet til B. Lada er en slitesterk bil, og disse dedushkaenes Ladaer er generelt meget vellholdte, og har utrolig lav kilometer - så skjeldent de bryter sammen.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Mvh Tormod
Der har vi Ladaen!
Akkurat en slik som jeg hadde i min tidlige ungdom!
Gammel kjærlighet ruster aldri Truls Bastian
Særlig ikke med kjærlighet, pleie og omsorg
Jostein
Bra du tar deg bryet med å legge til beskrivende undertekst.
Et fortellende bilde av en mann og hans bil. Han har visst "kannevis" med hjelpemidler.
Roar
For noen år siden var en av estlands stjernereportere på oppdrag i endel garasjeanlegg for å hilse på disse dedushkaene, og deres sivilisasjon i disse garasjebodene. Her fant de en del merkelige ombyggninger av garasjene. Spisebord var ikke uvanlig, og heller ikke bokhyller med billiteratur. Men de fant også endel ekstreme ombyggninger som full bar og han som hadde gjort om garasjen til sauna.
Så jeg skjønner god herren som pleier sin Lada. Hvis han hadde kjørt Mercedes hadde regningen for en enkelt inspeksjon skyhøy...:))