Fant ikke flere bilder i dette utvalget!
Dekompresjons-hendelen på en SABB G-modell
en av Norges mest populære Dieselmotorer til småbåter som finnes i utallige fiske- og fritidsfartøyer. 1 sylindret 4-takt Diesel med over 20.000 motorer av denne typen produsert av Damsgård Motorfabrik i Bergen i tiden 1958 - 2001
Bildet inngår i albumet Maritime godbiter - Scener fra havn og kyst, båter og annet maritimt.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2024-01-25 10:21:27
    Versjon #2
Fotograf
Utstyr
  • FUJIFILM X-T4
  • Fujinon Super EBC XF 18-135mm 1:3.5-5.6 R LM IOS WR
  • Brennvidde38.9mm
  • Blenderf/4.5
  • Lukker1/350s
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1165571} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (7)
Per L.
Gode gamle Sabb - den kjenner jeg godt! To fine, fargerike bilder av klenodiet! Mvh Per
Roar K.
Og jeg som trodde det var Fredrikstad motoren som var mest populær på dine kanter?

Roar
Olaf M.
Flott dokumentasjon av dette klenodiet
Mvh Olaf
Arne S.
Før i tiden lagde de ting som holdt lenge. I dag skal man helst kjøpe nytt hele tiden. Fine bilder av den gamle motoren.
Mvh Arne
Jan-Erik S.
Artig at du skriver litt om historien rund fotografiene du legger ut Walter. Veldig interessant. Fine bilder av motoren.
Walter S.
Takker Per, Roar, Olaf, Arne og Jan-Erik, for kommentar!
:o)
Mvh,
Walter
Walter S.
@ Roar: Du har nok delvis rett. Her i område var det nok FM (Fredrikstad Motorfabrikk) sine snekke-motorer som var mest populær. Men FM-motorene er / var bensinmotorer, mens SABB utelukket er Diesel, som jo er noe mere driftssikker og rimeligere i drift. BRåker og slår litt mer enne bensinmotorer, men enkel å vedlikeholde - trenger ikke strøm / batteri / ledninger, noe som ikke alltid er enkelt å holde i saltvanns-milø.
Diesel tenner på kompresjon - kan sveives i gang - og der kommer de-kompresjonshendelen i originlen inn - mens bensinmotorer tenner på gnist (tennplugg) og må ha strøm, enten i form av batteri eler magneto, som igjen er meget ustabil i nærheten av saltvann ...!
Sabben vant småfiskernes hjerte på Vest- og Nord-land, og har siden bredt seg nedover til oss. Hadde selv en sånn i en tre-sjark, pluss dens "bror" en 2G som er 2-sylindret utgave av G-modellen.
:o)
Lang forklaring?
Mvh,
Walter
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu